Γέροντα: δεν πρέπει να έχω θέλημα;
Γέρων: Εκ της φύσεως υπάρχει το θέλημα στον άνθρωπο. Το
οποίο χωρίζεται στο φυσικό και στο γνωμικό θέλημα (Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής).
Το φυσικό θέλημα είναι η δυνατότητα του λογικού όντος να
θέλει, αλλά το τί θέλει διαμορφώνεται από την γνώμη του ανθρώπου και αυτό
συνιστά το γνωμικό θέλημα.
Ο Χριστός έγινε άνθρωπος, χωρίς γνωμικό θέλημα, διότι το
φυσικό Του θέλημα ολοκλήρωνε την ανθρώπινη φύση και ο ίδιος ήταν αναμάρτητος.
Δεν μπορούσε δηλαδή να αμαρτήσει, όπως σαφώς και δεν ήθελε,
μιας και «θέλειν και δύνασθαι» ταυτίζονται στην Θεανθρωπότητά Του.
Πρέπει και εμείς λοιπόν να ταυτίσουμε το γνωμικό με το
φυσικό μας θέλημα.
Κυρίως πρέπει να υπολογίζουμε πως ένα «θέλω», ακολουθείτε πάντα τουλάχιστον ένα ή περισσότερα «πρέπει». Για να το πούμε πιο απλά. Θέλω να φάω πατάτες τηγανιτές,
πρέπει
πρώτα να τις τηγανίσω, πρέπει τις
καθαρίσω πρέπει να βρώ τηγάνι πρέπει να βρώ λάδι και πρέπει να ανάψω φωτιά. Σε μία απλή πρόταση έχουμε ένα Θέλω και πέντε
πρέπει.
Ο κάθε άνθρωπος έχει θέλημα, εκ των πραγμάτων, το θέμα είναι
όμως να θέλει και το τίμημα του.
Είναι αδύνατον να σωθεί κάποιος εάν δεν θέλει να σωθεί. Ο
ίδιος ο Κύριος λέγει
Μρ Η-34 Καὶ προσκαλεσάμενος τὸν ὄχλον σὺν τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ εἶπεν αὐτοῖς· ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν
σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθείτω μοι.
«όστις θέλει…»
δηλαδή ξεκάθαρα παρουσιάζει την σωτηρία σαν επιλογή-θέληση του κάθε ανθρώπου.
Ο άνθρωπος λοιπόν θέλει, είναι στην φύση του…το θέμα είναι
τί θέλει, που τον οδηγεί αυτό το θέλημά του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου