Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2016

Έχθρες στο διαδίκτυο

Το διαδίκτυο είναι ένα Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Ενημέρωσης διότι δίνονται στο χρήστη εκατομμύρια πληροφορίες με μία μόλις σύνδεση αλλά και επικοινωνίας επειδή ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να επικοινωνεί μέσω του διαδικτύου με ανθρώπους της διπλανής πόρτας έως και με ανθρώπους που
είναι στην άλλη άκρη της Γης! Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι ένας χρήστης του ίντερνετ δεν μιλάει μόνο με τους ανθρώπους που γνωρίζει αλλά και με αγνώστους με τους οποίους μπορεί να αναπτυχθεί μία πολύ καλή σχέση αλλά από την άλλη και μία διαδικτυακή έχθρα.
Πριν εδραιωθεί η χρήση του διαδικτύου, η επικοινωνία γινόταν κυρίως πρόσωπο με πρόσωπο. Αν κάποιος ήθελε να μιλήσει με έναν συγγενή του, ο οποίος ήταν στο εξωτερικό, έπρεπε να στείλει γράμμα μέσω του ταχυδρόμου, το οποίο έκανε από μέρες έως και μήνες για να φτάσει στον προορισμό του. Με την έλευση του διαδικτύου τα πράγματα στον χώρο της επικοινωνίας άλλαξαν ριζικά. Σήμερα η επικοινωνία είναι μαζική σε σημείο που να έχουμε περισσότερους φίλους στο διαδίκτυο παρά στην πραγματική ζωή.
Τι εννοούμε όταν αναφερόμαστε στις διαδικτυακές έχθρες; Όταν μιλάμε με αγνώστους στο διαδίκτυο, μπορεί να δημιουργηθούν πολύ καλές σχέσεις ως και έχθρες! Αυτό μπορεί να συμβεί αν κάποιος πει κάτι προσβλητικό στο διαδικτυακό του φίλο και έτσι δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος αντιπαραθέσεων. Για να αποφευχθούν αυτές οι αντιπαραθέσεις τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δίνουν τη δυνατότητα στο χρήστη να μπλοκάρει άλλους για να είναι η εμπειρία του όσο το δυνατόν καλύτερη στα κοινωνικά δίκτυα, οι έχθρες όμως παραμένουν. Μια διαδικτυακή έχθρα μπορεί να υπάρξει και από το πουθενά. Για παράδειγμα δύο άνθρωποι σχολιάζουν ένα άρθρο που αναρτήθηκε και φτάνουν στο σημείο να βρίζονται. Το φαινόμενο αυτό είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να αντιμετωπιστεί από εμάς.
Πολλοί καταφεύγουν στη χρήση του μπλοκ επειδή θέλουν να παύσει η αντιπαράθεση που έχει δημιουργηθεί μεταξύ του μπλοκαρισμένου και εκείνου που καταφεύγει σε αυτή τη λύση. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει μια διαδικτυακή έχθρα, διότι εκείνος που χρησιμοποίησε τη συγκεκριμένη λύση, πιθανότατα αισθάνεται απέχθεια και αντιπάθεια και ο μπλοκαρισμένος το ίδιο! Υπάρχει όμως και η άλλη περίπτωση, στην οποίαν ο μπλοκαρισμένος μετάνιωσε για αυτό που έκανε, να το ξέρει αυτός που χρησιμοποίησε το μπλοκ και παρόλα αυτά να τον θεωρεί ακόμα εχθρό. Στη δεύτερη περίπτωση το δίκιο το έχει αυτός που έχει μπλοκαριστεί, διότι θέλει μια δεύτερη ευκαιρία, η οποία δεν του δίνεται, άρα έχουμε πάλι μια διαδικτυακή έχθρα, η οποία όμως προέρχεται από τον άδικο, σκληρό και κακό άνθρωπο, ο οποίος χρησιμοποίησε το μπλοκ. Το συμπέρασμα εδώ είναι ότι το μπλοκ πρέπει να χρησιμοποιείται μόνο σε περιπτώσεις ύβρεων και προσβολών και όχι σε έντονες αντιπαραθέσεις, όπου σε αυτές οι χρήστες πρέπει να σταματήσουν τη συζήτηση. Το μπλοκ πρέπει να χρησιμοποιείται με φειδώ, διότι έχει αδικήσει πολλούς ανθρώπους και έχει δημιουργήσει άσκοπα πολλές διαδικτυακές έχθρες.
Το διαδίκτυο προσφέρει στο χρήστη έναν κόσμο απέραντης ελευθερίας και ανωνυμίας. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Πολλοί εκμεταλλεύονται την ανωνυμία που τους προσφέρεται με αποτέλεσμα να βρίζουν όσους δε συμπαθούν ή έχουν διαφορετικές απόψεις, δεν είναι ικανοί να επιτελέσουν έναν εποικοδομητικό διάλογο με τον άγνωστο συνομιλητή τους και έχουν το ταλέντο να δημιουργούν πολλές έχθρες από μακριά. Οι συνέπειες, γνωστές: Τσακωμοί, ύβρεις, μπλοκαρίσματα... Μπορούμε να αποφύγουμε και εδώ τις διαδικτυακές έχθρες; Ασφαλώς, τηρώντας της αρχές ενός εποικοδομητικού διαλόγου.

Η ύπαρξη παιδείας και σεβασμού στον συνομιλητή μας είναι απαραίτητες για την αποφυγή στείρων αντιπαραθέσεων και διαδικτυακών εχθρών. Εκφράζω την αγανάκτησή μου για την ύπαρξη αυτού του θλιβερού, κακού και ηλίθιου φαινομένου. Νομίζω πως όσοι κρατούν κακίες σε άτομα που δεν έχουν γνωρίσει ποτέ και δεν έχουν ανταλλάξει ούτε μία κουβέντα από κοντά, είναι επιεικώς βλάκες. Ειλικρινά, βρείτε μου έναν σοβαρό λόγο για να δημιουργήσουμε ή να κρατήσουμε μια διαδικτυακή έχθρα! Συνιστώ αλλαγή οπτικής γωνίας των πραγμάτων. Δηλαδή να μην παίρνουμε ο,τι μας λένε στα σοβαρά, να μην θιγόμαστε και κυρίως να μην προσβάλλουμε και αδικούμε συνανθρώπους μας. Αν μας βρίσουν, το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να αποχωρήσουμε από τη συζήτηση ή στη χειρότερη να καλέσουμε τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, δε χρειάζεται να απαντήσουμε και εμείς ανάλογα. Αποφύγετε σας παρακαλώ τη δημιουργία κακών σχέσεων με ανθρώπους που δε γνωρίζετε, δεν αξίζει ο κόπος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου